Rökning under graviditet

flera gånger i vecka ser jag folk som röker tillsammans med sina barn, jag tycker att det är dåligt och oansvarigt av föräldrar och även övriga människor att röka tillsammans eller i närheten av barn, tillräkligt stora barn kan gå därifrån, men att som blivande mamma röka med en liten bebis i magen är för mig det värsta som man kan göra mot sitt barn, innan det har kommit ut.

jag förstår inte hur man tänker, hur man kan vara så självisk och inte tänka på barnets bästa.

alla kan sluta och jag vet att det kan vara förbaskat svårt att sluta, men alla kan det vet jag, man måste bara ha rätt inställning och viljan. Och om man inte inser att man ska sluta för sin egen skull innan man blir gravid så kan man väl för böverlen sluta för ett stackars litet okyldigt barn, ditt barns skull.

jag har alltid vetat om att man inte ska röka när man är gravid, jag har inte riktigt vetat varför, men att det inte är bra för barnet fattar man ju, och jag har alltid sagt att jag ska sluta när jag blir gravid, men när jag läste i min bok som jag har om barn så hittade jag dessa 9 punkter som som jag blev riktigt illamående av att läsa

detta kan rökning under graviditet ge ökad risk för hos bebisen:

- Syrebrist hos barnet, upp till 12 timmar efter rökningen
- Missfall
- Försämrad fostertillväxt
- För tidig förlossning
- Avslossning av moderkakan
- Fosterdöd under graviditet
- Plötslig spädbarnsdöd
- Astma och luftvägsinfektioner
- Allergier


är det värt att eventuellt utsätta sitt barn för allt detta bara för att själv få ta en ciggarett


själv tog jag min sista cigg 25/1-11 dagen efter gjorde jag mitt tredje positiva graviditetstest (jag vet jag har också undrat varför man gör så jävla många, visar det positivt så gör det.. men det är jävligt svårt att tro på dom när man sitter där själv).

och jag kommer aldrig i hela mitt liv utsätta min lilla bebis för cigg som jag röker, varken nu när han ligger i magen eller sen när han kommit ut!!

det är verkligen inte värt det, man förstår inte hur ofräsht rökning är tills man inte är rökare själv, nu äcklas jag helt sjukt mycket av andra rökare, usch och fy, dom luktar ju satan och gammal fimp, pratar som Tony Irving och har gulaktig svampig hy! Fy!
 


i brist på passande bild till inlägget, lägger jag upp en på vårt fina lilla hjärta





det var bara det jag ville säga, nu ska jag måla naglarna rosa, i morgon är det midsommar och jag ska äta potatis som henke har satt och jag plockat upp :)




Kommentarer
Emmiz =)

Håller med, även att jag är rökare. MEN jag ska sluta!!!! Söööööt han är!!!! <3

Kram på dig!!

2011-06-23 @ 23:55:04


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0